Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 07.07.2009 Tarih ve 80 Sayılı “Milli Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yükseköğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar” Konulu Kararı ile İmam Hatip Liselerindeki meslek dersleri ile bu okullardaki Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Tezhip, Hüsn-ü Hat, İslam Tarihi, Dinî Musiki, Din Kültürü ve Meslek Ahlakı, Din Kültürü Derslerine ek olarak Arapça derslerinin de İlahiyat Fakülteleri mezunlarınca verilmesini sağlamıştır.
Kurul kararının neden olduğu değişiklikten önce İmam Hatip Liselerindeki Arapça derslerine atanma sırası şu şekildeydi: Öncelikli olarak Arapça Öğretmenliği mezunları, ikincil olarak Arap Dili ve Edebiyatı mezunları ve
İlahiyat Fakültesi mezunları (Arapça Öğretmenliği mezunlarının ihtiyacı karşılamaması durumunda yalnızca formasyon almış adaylar).
Kurul kararındaki bu değişiklikle Arapça dersleri, eğitim Fakültesi Arapça Öğretmenliği ve Fen Edebiyat Fakültesi Arap Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunlarının atama alanı olmaktan çıkarılarak sadece İlahiyat Fakültesi mezunların atanma alanı haline getirilmiştir.
Bununla birlikte Din Öğretimi Genel Müdürlüğü’nün 01.10.2010 tarih 01/10/2010 tarih ve 2128 sayılı “Arapça Dersi Norm Kadro Güncelleştirmesi” konulu yazısıyla; “Meslek Dersleri Arapça” adı altındaki ders müstakil bir atama alanı olmaktan çıkarılmış, “Meslekî Arapça” adıyla sadece İlahiyat Fakültesi mezunlarına açık hale getirilmiştir.
Arap dilinin eğitimini alan Arapça Öğretmenleri ile Arap Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunu öğretmen adaylarının, İlahiyat Fakültesi mezunları kadar iyi Arapça bilmedikleri varsayılmıştır. Oysa ki İlahiyat Fakültelerindeki programda belirlenen Arapça öğretimi ders yükü, Arapça Öğretmenliği ile Arap Dili ve Edebiyatı bölümlerindeki kadar kapsamlı değildir. Arapça; İlahiyat Fakültelerindeki eğitimin bir parçasıdır, ancak Arapça Öğretmeni yetiştirmeyi amaçlayan bölümlerin temeli ve en önemli amacıdır.
Din Öğretimi Genel Müdürlüğü’nün İmam Hatip Liselerindeki Arapça dersinin isminde yapmış olduğu değişiklik sonrası; mevcut Arapça öğretmenleri, Özür Durumuna, İsteğe Bağlı veya Zorunlu Yer Değiştirmelerinde de mağdur edilmişlerdir. Arapça öğretmenlerinin, İmam Hatip Liselerindeki Arapça öğretmenliği normlarını tercih edemeyecek olmasından dolayı, birçok Arapça öğretmeni yer değiştirme başvurusunda bile bulunamayacaktır.
Arapça Öğretmenliği ile Arap Dili ve Edebiyatı bölümlerinde okuyan veya yeni mezun durumdaki öğretmen adaylarının öğretmen olabilmeleri neredeyse imkânsız hale getirilmiştir. Bu durumda; İmam Hatip Liseleri dışında kalan kurumlara Arapça öğretmeni ataması yapılmayacak ve adaylar, atanabilmek için yıllarca bekletilecektir. Atanabilecek Arapça öğretmeni sayısı da oldukça sınırlı kalacaktır.
Arapça öğretiminin öncelikle bir “yabancı dil öğretimi” olduğundan hareketle bu konuda yetkin olanlarca verilmesi eğitim hizmeti alanlar açısından çok önemlidir. Konuyla ilgili olarak M.E.B. Talim ve Terbiye Kuruluna ulaştırdığımız yazılı eleştiri ve taleplerimiz kurul başkanlığınca çürütülmemiş, Arapça öğretmenlerine adres olarak düz liseler gösterilmiştir. Bilgimiz dahilinde İHL ler dışında Arapça dersini asıl ya da seçmeli olarak programa alan lise neredeyse yoktur. Arapça’yı 2010 Öğretim yılı için örgün eğitim kurumlarında okutulacak yabancı diller arasına alan bakanlar kurulu kararında doktora ve 5 yıllık tecrübe gibi şartlar aranmaktadır ki bu koşulları taşıyan eğitimci bulmak da son derece güçtür.
İHL ölçeğinde yapılan değişiklik sonrası Arap Dili ve Edebiyatı mezunları ve Arapça öğretmenlerinin istihdamı için düz liselerin seferber edileceği anlaşılıyor. Bir dersin adı ve içeriğiyle başlayan, öğretmen niteliğine uzanan değişikliklerin asıl nedenini yakın gelecekte hep birlikte göreceğiz. Bu amaçla ve eğitimin bilimselliği adına Talim Terbiye Kurulu kararlarını daha yakından, dikkatle izleyeceğiz.
Cansel Güven